Bas Merah

Aku sudah menggunakan khidmat bas merah ni sejak aku sekolah teknik dahulu. Pada sebelum itu pun mak aku pun dah gunakan perkhidmatan bas merah ni masa dia bekerja di seremban dahulu. Aku gunakan pun atas sebab aku bersekolah teknik di Seremban dulu. Jadi boleh dikatakan aku bas merah ni memang dah memberikan perkhidmatan kepada aku dan sangat2lah berjasa.

Masa mula2 naik bas ni di Seremban, aku rasa seperti sedang berada di negara Nepal @ Bangladesh @ Sri Lanka. Bas ini dipenuhi dengan pekerja2 asing yang bekerja dan tinggal di kawasan Sungai Gadut. Sepanjang perjalanan itu aku langsung tidak dapat mendengar perbualan Bahasa Melayu dan aku dapat melihat hanya beberapa kerat saja orang melayu dalam bas. Yang tambah menakutkan bila aku rasa ada seseorang dalam bas yang berwarganegara asing tu menggunakan dadah dan daun ketum dalam bas. Aku tak dapat memastikan apa2 kerana  aku pun tak berapa nak pastikan. So Scared!!!!!!!

Bila warga asing dah turun dah hampir sampai ke kawasan tampin, adalah sekumpulan budak2 yang dah habis sesi persekolahan pagi pula naik bas nak balik ke rumah masing2. Adalah seorang budak yang bersaiz kecil, tapi tak padan dengan kecilnya itu sangat2lah nakal. Ada ke patut naik bas untuk mencari ilmu pun, dia boleh nak menipu. Nak bayar tiket 60 sen saja, sedangkan harga yang sepatutnya adalah 90 sen. Macam manalah anak2 @ budak2 sekolah sekarang ni,benda yang sekecil2 itu pun nak tipu dan tak jujur,macam mana nak dapatkan ilmu yang berkat. Semoga mereka mendapat petunjuk untuk berubah.

Tapi yang pasti bas merah tu memang penuh,mungkin sebab semua orng dah nak dapat cuti untuk Chinese New Year… Jadi kepada mereka yang menyambut CNY selamat diucapkan

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: