Pangkat…

Prof Madya, Prof, Dr, Dato’, Datuk, Ir, Cik, En, Pn, dan pelbagai lagi panggilan yang ada dekat dalam dunia ini. Apakah kepentingan benda2 ni semua??? Adakah benda ini terlalu bermakna dalam hidup seseorang??? Jawapannya mungkin ya.

Tapi… Adakah bila sebuah pihak terlupa untuk memasukkan SALAH SATU pangkat yang ada pada seseorang wajar untuk dikenakan tindakan??? Jawapannya mungkin patut ditegur dan dimarahi jika mereka dari golongan yang profesional berkaitan dengan protokol.

Namun… Adakah orang yang melakukan kesalahan dari kalangan seorang bukan profesional termasuk orang yang menjadi medan perantara juga wajar untuk dimarahi??? Adakah wajar golongan ini di panggil BODOH oleh seorang yang mungkin PANDAI SANGAT(sampai dapat gelaran yang banyak sangat tu)???

Adakah orang yang telah pun mengakui kesilapan tidak wajar untuk dimaafkan langsung???(berat ni kayu ukurnya) Sedangkan nabi yang pernah dibaling batu, dilontar dengan najis dan hampir dibunuh juga masih boleh memaafkan, takkanlah perkara yang tidak pun diaanggap berdosa dalam ISLAM tidak dapat dimaafkan???

Inilah sebenarnya masalah orang melayu kita yang berpangkat besar…(maaf,memang kasar kata2 ni) Kita patut contohi bangsa2 lain seperti cha ya nun alif dan kap lam ya nga. Kesilapan ini tidak akan menjadi isu besar bagi mereka.

Adakah pangkat tersebut kita akan ukirkan di batu nisan yang akan menjadi identiti dan pangganti diri kita nanti??? Ingat semua pangkat itu hanyalah di dunia semata2, diakhirat kelak kita semua sama sahaja… Apa yang membezakan hanyalah amal dan takwa(pergh macam ustaz plak)

p/s : kepada mereka yang mendapat pangkat, janganlah anda sombong dan takbur dengan pangkat tersebut…

2 Respons

  1. ala…tlalu emosional…x mati pun kalo kita wat kesilapan 2 kan…Sha dah cterkan segalanye ape yg tjadi…hmmm ala ko pkir camnie jew..bila dia mati n masuk kubor..mase ditalkinkan ade ke dia sebut wahai DATUK si POlan bt Si Polanah…2 cume pangkat dunia jew..bukannye tiket masuk syurga pun kalo ade title DATUK toh…tapi kalo dah PERANGAI 2 dah HODOH ditambah WAJAH YANG HODOH…sah2 la dah cop kat dahi die..KO PUN TAU JAWAPAN DARI SI SAWA..biarkan…

    p/s : tuelah..dahlah hodoh..wakakaka….bkn emosi,hanya tanya pendapat yg lain.biarlah,actually x de rase ape pun,cume sorilah kepada org2 cmni,die berada di bwh telapak kakiku sajer….wakkaka

  2. Dah banyak kali kena. Inilah manusia yang mengejar gelaran dunia. Tanpa pernah memikirkan gelaran di akhirat kelak. [selalu dah kena]

    Saya suka prof saya. wpun baru naik pangkat prof madya, dia masih meminta pelajarnya memanggil “ayahanda”.

    p/s : inilah nasib kalo jd emce….tapi kite jgn mudah putus asa…chaiyok2…..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: