CUTI & RAMADHAN

Aku akan balik bercuti hujung minggu ni. Ada beberapa perkara yang akan aku lakukan. Hehehe.

1. Menjadi hakim di UPM pada hari sabtu, sebelum aku pulang ke rumah. Permintaan dari sahabat tidak molek untuk di tolak.

2. Bila pulang ke rumah, ingin berjumpa rakan yang pulang bercuti dari UK. Melanjutkan pelajaran di sana. Maklumlah, rakan baik.

3. Sambut puasa pertama di rumah. Kalau mengikut pengiraan aku, aku dapat berbuka sekali di rumah dan 2 kali bersahur sebelum pulang semula ke UKM.

4. Nak berehat akibat tekanan exam mid semester yang aku tempuhi selama seminggu menghadap kertas matematik dan juga fizik. Semuanya melibatkan pengiraan. Seminggu marathon. Hehehe

Jadi ucapan aku buat semua pembaca, sambutlah salam ramadhan dari Insan Kerdil di muka bumi ALLAH ini. Mohon kemaafan dari hujung rambut sampai hujung kaki. Halalkan segalanya. Moga kita semua beroleh rahmat darinya.

p/s : Selamat juga menyambut Hari Kemerdekaan Negara yang ke-51. Perpaduan Teras Kejayaan. Mari kita masuk debat perpaduan. Yay. Hahaha

FORUM PINDAAN AUKU

Forum ini telah diadakan di UKM pada hari rabu yang lepas. Beberapa panel telah dijemput untuk membincangkan isu berkenaan. Aku tidaklah berkesempatan untuk pergi mendengar perbincangan ini. Maklumlah, agak sibuk dengan kerja-kerja sebagai pelajar (cewah, pada hal tengok movie dalam bilik).

Aku bukan ingin berbincang tentang apakah yang ingin dibicarakan, tetapi apa yang terjadi pada keesokan harinya. Aku yang baru turun bas dari Fakulti tercinta aku yang jauhnya lebih kurang 5 minit naik bas begitu terkejut dengan pelajar-pelajar yang berkumpul di depan dewan perbincangan AUKU ini semalam. Ini gambarnya.

Sehinggakan ambulan juga turut hadir di tempat berkenaan. Pegawai keselamatan juga terpaksa turun padang bagi mengwal keadaan yang agak sibuk dengan pelajar-pelajar berkumpul. Aku lihat pensyarah-pensyarah pula semakin ramai yang meninggalkan kawasan itu. Maklumlah fakulti ini adalah fakulti yang terbesar dekat UKM. Betul ke? Hahaha.

Ada pelajar yang melarikan diri dari kawasan berkenaan kerana takut mungkin. Tapi dengan semangat waja, aku semakin menghampiri kawasan tersebut. Sepanjang perjalanan itu aku sempatlah ambil beberapa keping gambar lagi.

Pelajar berhimpun

Tidak cukup dengan itu, tiba-tiba asap berkepul-kepul naik ke udara. Adakah perhimpunan ini akan menjadi lebih buruk. Ini menyebabkan perasaan ingin tahu aku semakin mendalam. Aku pun turun lagi ke bawah (jalan menuruni bukit). Bila turun sampai sahaja dekat bawah, hampeh.

Bukannya perhimpunan pelajar sebab forum yang berlangsung semalam. Rupanya firedrill oleh pihak fakulti. Buat suspen saja kan. Aku dari atas beriyalah nak tengok apa yang terjadi, dan ambil gambar. Sekali ‘firedrill’. Macam mana aku boleh tertipu ni? Oh, patutlah dari atas dek kerana ramai sangat orang dekat atas, aku tak berapa nampak keseluruhan keadaan. Haha

Di sebabkan ‘firedrill’ yang berlaku, maka kelas aku pada waktu itu terpaksa dibatalkan. Sedih sungguh (padahal hati bersorak gembira). Jadi aku terpaksa pulang ke bilik untuk sambung tidur. Yay. Hahaha.

TAHNIAH

Jutaan tahniah buat senior-senior aku yang selamat naik turun pentas DECTAR itu, untuk mengambil segulung ijazah. Hahahaa. Sebelum aku masukkan semua gambar-gambar ribuan maaf kepada mereka yang tidak sempat aku ambil gambarnya atas ketidakpergian aku ke majlis konvo mereka. Maaf.

Kita mulakan dengan hari ahad 10/08/08. Hari itu adalah untuk fakulti sains dan teknologi kebanyakannya. Jadi inilah gambarnya.

Aria

Ehwan

Faizal

Hazir

Aria selamat menamatkan pengajiannya dalam bidang geologi. Hazir pula selamat dengan ijazah kimianya. Ehwan dengan ijazah biologi. SAma juga dengan Faizal. Selamat ya semuanya bekerja dan sambung pelajaran di peringkat MASTER.

Hari kedua 12/08/08 selasa aku pergi jumpa senior aku dalam bidang pendidikan untuk sidang petang. Baju konvo yang bakal aku sarungkan 2 tahun lagi, Insyaallah. Aku pergi jumpa yang best ini. Hahaha. Ini gambarnya.

Abg Kerel

Yus

Abg Kerel selamat dengan iJazah pendidikan khasnya. konvo sama dengan kawan PALAPESnya tu abg Yusri. wakakaka. Ramai lagi aku jumpa. Ada kak Pah, abg Nazmi dan ramai sangat. tak boleh jumpa semua, aku kena pergi kelas. wakakaka

Hari yang terakhir pada hari rabu 13/08/08. Masa tu abg topec konvo kali kedua untuk diploma syariahnya. Walaupun hari isnin aku tak dapat pergi, tapi rabu aku dapat. hehehe. So sempatlah bergambar. Dekat depan pintu masuk UKM lagi. hehee.

Taufik

Maaf sekali lagi kepada Abg Bob dan juga Farul. Hari konvo korang saya tidak dapat turun akibat kesibukan kelas. Tahniah sekali lagi kepada semua kerana rezeki pekerjaan yang diperoleh tatkala semua sedang sibuk mencari pekerjaan. Nanti boleh belanja. Hehehe

KENALI

Sebelum aku cerita tentang perkara tajuk ini, aku nak minta maaf sebab sampai sekarang belum update pasal hari konvo senior-seniorku tercinta itu. Hahaha. Semuanya kerana internet yang  tidak ‘kuat’. Tak boleh nak upload gambar. Nanti tak best pula.

Baiklah aku nak cerita sesuatu tentang cara mengenali taktik si ‘kasanova’. Walaupun aku lelaki, tetapi aku terpaksa melindungi mereka yang teraniaya seperti rakan aku. Begini taktiknya, mudah saja dan aku rasa semua pun akan tergoda kot. Haha

Pada peringkat ingin mengenali, pelbagai ayat-ayat cinta (macam pernah dengar) yang dimainkan oleh si ‘kasanova’. Kata-kata manis yang mungkin akan membuatkan seseorang percaya padanya tanpa menghiraukan kata-kata orang lain dan situasi semasa. (bayangkan)

Seterusnya, apabila berjumpa mereka ini biasanya sudah berani pegang memegang (perlindungan dan sayang katanya) Hahaha. Jadi berhati-hati bila dipegang mahupun disentuh (taktik untuk membuatkan anda rasa selamat dengannya)

Diperingkat awal mengenali, sudah semestinya mereka ini akan selalu menghubungi dan bertanyakan khabar anda (maklumlah pelindung setia) tak cukup mungkin dengan es-em-es, ditambah lagi dengan semua telefon yang ada. Telefon rumah, pejabat, dan mungkin telefon awam. Hahaha (mesti semua orang akan percaya pengorbanan yang dilakukan)

Ada satu lagi cara, kadang-kadang si ‘kasanova’ ini akan memberi hadiah walaupun itu bukan tarikh-tarikh yang penting. ‘Saja-saja nak bagi’ katanya (manisnya kenangan itu). Bak kata rakanku, yang bestnya hadiah yang diberi itu sesuatu yang mungkin sangat kita minati. Contohnya minyak wangi, baju atau beg dan sebagainya. Rakan aku ini dapat minyak wangi. Apa tah jenamanya. Harga beratus jugalah.

Selain itu, ketika mula ingin mendapatkan sesuatu yang berharga, mereka akan kerap berjumpa dengan anda. Contohnya 2 minggu sekali pasti akan berjumpa. rindu katanya. Walaupun tatkala itu sibuk mungkin dengan kerjanya (kalau mereka bekerjalah) Perjumpaan yang semakin menjalinkan perhubungan yang erat (perhubungan fizikal mahupun mental)

Sesekali, mereka juga akan membawa anda pergi berjalan-jalan. Tak kisahlah ke mana, tapi sekurang-kurangnya nampak bersama dengan anda. hahaha. Kawan aku kata, ketika ini si ‘kasanova’ ini akan bertindak sangat romantis.(berhati-hati) Nasihat aku jangan pergi, kerana ianya mungkin kesilapan paling besar anda nanti.

Kemudian seperti biasalah, mereka ini inginkan sesuatu. setelah dapat pergilah mereka dengan kesibukan yang menghimpit diri. Kalau tidak pun tiba-tiba mereka dah berkahwin dan sukar lagi untuk berjumpa. Padahal sebelum itu dah kahwin pun. Wakakaa. Maklumlah, ‘kasanova’. Itu ayat kawan aku, sedih dan lawak mendengarnya.

Kemudian, seperti biasa semua cara berhubung dan komunikasi sebelum ini hanya tinggal kenangan. Janji yang dimetrai entah ke mana. Dan kau? Habis madu sepah dibuanglah. Sedih juga bagi pihak mereka yang teraniaya ini, namun padan muka juga. Siapa suruh tergoda.(Kejamnya aku)

Namun tidak mengapa, orang begini akan mendapat pembalasannya. Kalau diakhirat kita mungkin tahu akan akibatnya. Namun di dunia? Mungkin ramai yang tidak dapat melihatnya. Kadang rezeki yang terlalu melimpah juga adalah satu dugaan dan bencana untuknya. Kalaupun banyak rezeki pasti ada kekurangannya. Anak yang degil, anak sakit teruk, dirinya sakit tidak pulih-pulih dan mungkin tidak ada rezeki anak. Itu semua pembalasan untuk mereka sebenarnya.

Namun kita ini manusia bukan. Kita selalu tidak nampak apa yang berlaku kepada kita. Kita memerlukan orang lain untuk menyedarkan kita. Apa yang mungkin si ‘kasanova’ ini nampak hanyalah kekuatan mereka. Sedangkan kekuatan mereka adalah kelemahan mereka. Contohnya, pelakon. Akibat lakonan mereka yang mantap, kadang-kadang kata mereka sukar dipercayai. Kasihan

Pada pendapat semua pembaca, apakah yang perlu untuk kita lakukan kepada si ‘kasanova’ ini? Rejam mereka? Sula mereka? Atau apa?  Sila berikan komen.

SEMBUNYI

“Kenapa nampak ko kurus sgt ni?” kata kawanku.

” Eh, tak adelah, akukan macam biasa ni. Masih lagi gemuk” kataku.

“Taklah, memang nampak sangat kurus. Tak macam biasa. Nampak sakit sangat wajah kau” katanya lagi.

“Mungkin sikit kot kesan sakit haritu” tambah aku.

“Tapi masalahnya, wajah kau ni bukan nampak sakit demam biasa tu. Macam ada benda lain saja” katanya cuba mengorek rahsia.

[Diam mungkin lebih baik] bisik hatiku.

-Selesai perbualan, masing-masing menyelesaikan tugas sendiri-

p/s : Kadangkala, tidak semua perkara perlu untuk kita ceritakan kepada orang. Simpanlah sebahagiannya sebagai rahsia. Kerana kita tidak mahu menyusahkan sesiapa. Takut dianggap memohon simpati dari yang lain.

Nota ringkas : Anggap kesakitan yang kita terima sebagai dugaan dariNya.

PERHATIAN

Akibat daripada entry kontroversi semalam, aku nampaknya terpaksa bersuara bagi membetulkan keadaan. Hahaha

Entry semalam hanyalah sekadar gurauan yang aku dan Paan Mainkan di dalam blog. Lagi-lagi ketika kami memang tengah bosan dan tertekan dengan exam yang akan berlangsung. Wakaka.

Jadi diharapkan kepada semua pembaca setia blog aku ini, tidak terpengaruh dengan ajaran sedikit sesat yang kami bawakan. Hahaha.

Nantikan entry yang seterusnya beserta gambar aku bersama-sama mereka yang mengharung istiadat konvokesyen yang lalu.

p/s : Seperti biasa, waktu menulis entry sebelum kelas statistik bermula. Kepada yang sedang merajuk, cukup-cukuplah tu. Kasihan pada insan kerdil ini.

SUMPAH LAHANAT

Disebabkan sumpah ini telah dicabar oleh ‘Razib’ bukan nama sebenar, maka aku akan buat juga kerana ianya melibatkan maruah. Hahaha

Lafaz mulia…

Dengan ini saya, tidak terangsang akibat diraba oleh Khaidzir Farhan yang gila seks di rumah felo tempat Pjoyz menginap ketika waktu magrib sambil dia sedang berwuduk di UPM.

-Sekian-

Kalau korang semua nak tahu, Paan ni dah lama tak berendak dengan makwe dia, tu yang duk minta semua orang raba dia. wakakaa. Jadilah, pjoyz, rizal dan aku mangsa keadaan fitnah politik yang dimainkan paan untuk naik MPP UNITEN. hahaha

p/s : jangan tiru aksi penulisan ini di blog anda, takut-takut menjadi satu unsur fitnah. Hahaha. Tapi inilah realiti sebenar yang pahit untuk kita terima. Wakakaka