SIAPA SALAH???

Siapakah yang mungkin bersalah sebenarnya?

Dahulu helmet aku dicuri oleh pelajar di sekolah. Keadaan ini mungkin salah aku sebab meletakkan helmet tanpa dikunci dengan betul. Tapi dia lagi bersalah, sebab mengambil hak yang bukan kepunyaan dirinya.

Baru tadi motor aku ditinggalkan kenangan air ludah ‘kau’ yang buruk itu di atas tempat duduk. Yang ini aku tidak pasti jika ada kesalahan yang aku lakukan. Tapi yang pasti ‘kau’ memang bersalah sebab meludah di atas motor aku. Apa motifnya?

Kadangkala, kita perlu ingat, bukan sekadar guru yang mengajar dan masuk dalam kelas kita sahaja yang perlu dihormati, tetapi semuanya. Lebih-lebih lagi jika orang yang lebih berumur. Bukan juga hanya menghormati guru yang sebenarnya guru, tetapi juga guru yang sedang menimba ilmu untuk menjadi guru ini.

Aku selalu berpegang, kita jangan sesekali kurang ajar dengan orang yang memberikan kita ilmu, kelak hidup mesti tidak diberkati. Rezeki sukar diperolehi, hidup caca merba dengan masalah dan yang pasti sukar untuk ditangani. percayalah!!!

Jadi aku tidak tahulah, siapa yang bersalah sebenarnya. Aku atau “kau”

petunjuk = “kau’ kerana tidak sampai hati nak panggil binatang. Sebab hanya binatang sahaja yang bertindak tanpa berfikir.

p/s : Terlebih mengekspresi emosi. Tidak faham dengan budak-budak zaman sekarang yang semakin tidak menghormati guru (bukan kerana aku seorang guru,tetapi kerana aku adalah orang yang menimba ilmu juga)

14 Respons

  1. inilah antara cabaran hidup seorang guru…teruskan bersabar…semoga segala urusan dipermudahkan..good luck!

  2. ala…biasala tue…bila kurang didikan hu3 sabor je la…biasalah..lumrah seorang pendidik… 🙂

  3. kerana itulah guru itu diumpamakan seperti lilin yang membakar diri sendiri… sabar yer abang nuar… doakanlah si ‘kau’ itu menjadi pelajar yang baik suatu hari nanti… manalah taw berkat doa seorang guru… amin…

  4. relax abg nuar…chill…hehehe…

  5. kau ade mrh bdk2 kot? moto aku penah di-tutup minyak lps aku mrh girls yg lewat msuk lab. tp x tahu-lah sape punye keje. jenuh aku stat tp xnk idup. rupa2 nya ade org sngaje nk sakit-kan hati.
    p/s: cikgu mmg kne byk bsabarkan? sigh ~_~

  6. hhuhuhu…bakal guru ini menjadi takut untuk berkhidmat sbg guru pd msa hadapan. hhuuuuuuuh

  7. cabaran sbg pendidik..
    doala bnyk2 spye manusia yg buat camtu kat ko dpt petunjuk dariNya…

  8. diyana >>>itulah, hanya doa jd sandaran

    putraim >>>hurm, tiada istilah takut langsung

    ainee >>>betul2, sbr itu mmg keperluan, itulah lebihnya kita sebagai guru

    suet nie >>> chill

    haydik >>>guru ibarat lilin, bukan tong sampah, semua dibuang kedalamnya!!!hahaha

    jumapx >>>sababr itu separauh dari iman

    srikandi >>>terima kasih!!

  9. saba cikgu 😀
    mmg ade bdk skola nie yg prngai cam S**L.hehe

  10. rupa2nya kamu sangat ‘marah’!!
    i guess u lupa tell guru discipline oredy.since 2day is friday.sure u forgt to ask him marah them..hehe

  11. syahmi >>>hurm, xpe2, cikgu mmg sentiasa bersabar!!

    esther >>>hahahaha

  12. kne ludah ker??
    memang xbersivik betol..
    kanak2 x matang lg tu..
    sabar je la ye,cekgu..

  13. fateha >>>mmg sbr ah nie, tue yg die x kene lempang!!!

  14. walaupun kesabaran cikgu tercabar dengan kerenah BUDAK SMKSI, cikgu doakan je lah “kau” yang cikgu maksudkan tu semoga die mendapat petunjuk dan hidayah daripada ALLAH. itulah DUGAAN namenye cikgu………

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: