LAPORAN DEBAT ALAM SEKITAR 09

Kontinjen UKM seramai 14 orang dan seorang pegawai telah pun ke UTP Tronoh untuk pertandingan ini. Berbekalkan semangat dan harapan kaki ini melangkah ke sana. Semangat juang tinggi dengan dorongan dan sokongan Alumni UKM yang sudi membantu.

5860_1190092825559_1025492266_621141_6473287_n

Kali pertama kontinjen paling ramai dihantar.

Seperti yang aku katakan, edisi kali ini aku digabungkan bersama junior aku. Inilah wajah mereka yang sentiasa berangan cantik dan hensem tu. Hahaha.(Jangan marah ya, gurau jahhh)

5334_1092522081009_1465240999_285632_2139588_n

Kami memang kacak dan hensem. ahhaha

Analisa pertandingan :

Pusingan 1 : Penerokaan Hutan Membawa Faedah

UNITAR vs UKM (Menang, margin 8.67, juri 3-0, pendebat terbaik Shafiq-UKM)

Pusingan 2 : Penggunaan pembungkus plastik perlu diharamkan

UKM vs UTM (Menang, margin 3.5, juri 2-1, pendebat terbaik Anuar-UKM)

Pusingan 3 : Earth hour perlu diteruskan

UKM vs USM (Kalah, margin 3, juri 2-1, pendebat terbaik Anuar UKM)

Pusingan 4 : Kereta hybrid hanya menguntungkan pengeluarnya

USIM vs UKM (Menang, margin 5.67, juri 3-0 pendebat terbaik Anuar UKM)

Pusingan 5 : Dunia memerlukan teknologi biofuel

UM vs UKM (kalah, margin 2, juri 3-0 pendebat terbaik Azri UM)

Pusingan 6 : Perdagangan karbon menjual alam sekitar

UKM vs UTEM (Menang, margin 5.67, juri 3-0 pendebat terbaik Anuar UKM)

Setelah melalui 6 pusingan awal, maka UKM berada di kedudukan ke-5 dalam liga. Seterusnya melayakkan diri ke peringkat suku akhir untuk hari yang ketiga.

Pusingan suku akhir : Penguatkuasaan undang-undang alam sekitar lebih effektif daripada insentif ekonomi.

UKM vs UPM (Kalah, margin 1.5, juri 4-1, pendebat terbaik Syamsul UPM)

Ini telah menyebabkan perjalanan debat UKM terhenti untuk edisi kali ini.

6140_1117720979556_1122956930_30357979_7381146_n

Nilah wajah ketika suku akhir

Anak murid sekalian : Sebelum perdebatan bermula setiap pasukan akan hanya mempunyai 30 minit untuk bersedia. Sesi yang dinamakan kuarantin akan berlaku. Hanya 4 orang pendebat itu saja yang akan duduk bersama tanpa gangguan dari orang lain.

5452_1200871298952_1143651507_609807_3327724_n

Inilah dia. Mari berfikir!!!

Akibat daripada kekalahan yang telah diterima,maka malam itu, pasukan UKM dan UIA telah pun bertarung dalam final acara REGU. Whahaha. Kami telah berjaya menumpaskan UIA dengan margin 1.wahahha

5860_1190104265845_1025492266_621199_8286520_n

Kami yang hebat!!!

Bagi menghargai adik-adik debat aku malam itu, kami sepasukan belanjalah mereka sedikit kek untuk meraikan usaha yang telah kami lakukan. Ikatan yang terbina seakan keluarga pasti takkan dilupakan. Segala pengorbanan dan usaha itu Insyaallah akan dibalas. Jangan pernah kita semua putus asa.

5860_1190104305846_1025492266_621200_206678_n

Hadiah dari hati.

Terima kasih kepada semua yang mendoakan kejayaan saya. Sayang anda semua!!!

6140_1117721419567_1122956930_30357985_6029278_n

Merahmu bara semangat waja.

13 Respons

  1. tahniah abang nuar… UKM tak kalah… cuma rezeki tidak memihak kepada kita… namun… kenangan manis di Tronoh tetap takkan dilupakan… terima kaseh kerana sentiasa tersenyum abang nuar… rasanya itu kekuatan untuk kita semua…

  2. WAAAAHHHHHH……………. CIKGU hebat gile cikgu debat..TANIAH SAYE UCPKAN ………

  3. tahniah…..cikgu,hebatlah,,,,,emmm,opssss..ade pompuan larh sblah cikgu,SAPE 2 ?…..

  4. kalah…??xpe..blh cuba lagi..dun worry..we at SMKSI(sekolah petak)selalu doakan yang terbaik utk sumee cikgu2…kami sokong cikgu dari blakang!!haha…terbaik dari ladang…

  5. dayah >>>kekuatan apekah??

    ayu >>>tq

    afiqa >>>tue team debat, org punya, nnt pkwe die mrah..hahhahaa

    husna >>>hurm, baguslah tue!!!

  6. tahniah ckgu..
    takpe la klah..
    adat la tuuu..
    yg pnting,,ckgu still hebat di mata kami(4 karisma)…:)

  7. Air mata jatuh berlinagna!

  8. wah…
    wak2 kat utp baru la dpt tgk abg nuar bersidang

    hebat…

    juz xde rezeki jer kan…
    pape pun…

    ukm dh wat yg terbaik…

  9. amlina >>>tq

    aria >>>jhati pecah berderai

    naqib >>>baru 1st time tgk eh abg berdebat???

  10. ye la..
    kalo tgk melaha tue
    byk kali la….
    hahahaha

  11. you have the great talent that every teacher should have. TEACHER NOT ONLY TEACHES BUT MOTIVATES..keep up your good work yeah…;P

  12. naqib >>hahahah

    cikgu azwita >>>tq very much!!!

  13. abg NUAr…

    congrte koz masuk SUku akhir..

    ala….

    kalah tu bukan selamanya rebah…

    actually ade bnyk hikmah…

    GO GO GO…. abg NUAr…

    be da best among da best K…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: