5 PERKARA SEBELUM 5 PERKARA

Jika bercerita tentang dunia ada tafsirannya sendiri untuk ini.

Perkara pertama : Muda sebelum Tua

Masa mudalah nak enjoy gila babas. Clubbing, perempuan, merempit dan sebagainya. Masa ni tenaga batin kuat, kita kenalah gunakannya. Dah tua baru taubat!!!!!Tua kerepot tak larat dah. Setujukan???

Perkara kedua : Sihat sebelum Sakit

WAktu kita sihat ni, mkanlah apa pun. Melantak sesuka hati, buat sesuka hati. Masa sihat ni, kita perlu juga enjoy, dah sakit nanti susah pula nak bergerak kan. Masa inilah, kita nak travel mana-mana dan buat sesuka hati kita.

Perkara ketiga : Kaya sebelum Miskin

Waktu kita tengah banyak duit, janganlepaskan peluang bershoping sakan dan berbelanja untuk kepuasan diri. Spedoo orang ke, pergi bercuti ke, clubbing luar negara. Habiskan semua duit, bukan boleh bawa masuk kubur pun duit tu kan. Jom kita bercuti!!!Jangan lupa juga shoping yang branded.

Perkara keempat : Lapang sebelum sempit

Sementara banyak waktu dan kesempatan, bercuti dan berehatlah kan. Waktu macam nilah untuk bercinta, melagho dan sebagainya. Bila dah sibuk takut tak terlayan dah orang yang disayangi, skandal yang berlambak serta kawan-kwan yang vogue itu. WAktu cuti-cuti perlulah diisi dengan bersama kawan.

Perkara kelima : Hidup sebelum mati

Waktu tengah hidup ini, baik kita nikmati hidup. Buat apa yang kita nak buat. Jangan sekang kemahuan diri. Jangan takut, nanti dah tak sempat nak meikmati dunia yang indah ini., Cuba segala benda!!!!

Bestkan kalau dunia ini seperti ini. Namun kita jangan pernah lupa. ISLAM menjadi pegangan!!!Demi sebuah ketenangan!!!

Perspektif ISLAM

Perkara pertama : MUDA SEBELUM TUA

Waktu ini kerana kita mempunyai tenaga yang kuat untuk menghadapi cabaran duniawi dan melakukan ibadah. Nanti sudah tua takut banyak keuzuran!!!

Perkara kedua : SIHAT SEBELUM SAKIT

Waktu sihat ini adalah lebih mudah untuk melakukan ibadah kepadaNya. Waktu sakit nanti takut banyak kekangan!!!

Perkara ketiga : KAYA SEBELUM MISKIN

WAktu kita banyak duit, banyakkan sedekah dan amal jariah. Pergilah haji ke, dan membina masjid.

Perkara keempat : LAPANG SEBELUM SEMPIT

Waktu banyak masa gunkan untuk menambah ilmu di dada.

Perkara kelima : HIDUP SEBELUM MATI

Waktu ini adalah masa untuk mencari bekalan di kehidupan yang abadi!!!!

p/s : Renungkan dan selamat membaca!!!