JANJI 3 (PD DAY 3)

Hari terakhir ini seperti biasa dimulakan dengan makan.UPU kan tak boleh lekang dengan makanan. Kami semua adalah satu.

Selepas makan, masih lagi dengan acara bermain air di kolam buatan resort ini. Maka dengan seronoknya menyambung permainan di situ.

Macam-macam aktivitilah yang dijalankan. Seperti biasa, sebelum terjun ambil gambar dahulu. Posing tetap tidak boleh dilepaskan.

Kak minah n Abg topek

Namun, pagi ini aku tidak berminat untuk terjun dalam air. Maka aku hanya duduk di tebing kolam dan menyiapkan sandwich(kerja mak-mak sangat) bersama Kak Minah. Dia yang pergi beli dan sediakan semua barangan it, jadi aku tolong saja.

Main air ini adalah dalam beberapa jam saja, kerana tengahari itu kami sudah pulang ke Bangi. Jadi bila selesai makan dan bermain, maka kami semua bergambar kenangan.

Gembiranya kami

Maka semua kami pulanglah bersiap dan bertolak semula ke Bangi. Maka tamatlah coretan PD yang aku janjikan. Tunggukan catatan seterusnya tentang debat pula.Huhuhu

Advertisements

JANJI 1 (PD DAY 1)

Kami bertolak dari Bangi sekitar jam 10.30 pagi kalau tidak salah. Perjalanan yang melibatkan 3 buah kereta yang pertama. Kemudian diikuti lagi dengan kereta yang lain.

Jadi dalam perjalanan akibat kelaparan maka sempatlah singgah di R&R Seremban untuk makan KFC. Jadi sempatlah ambil gambar beriya kan. Hahaha.

Sempat yer berposing.

Dah kekenyangan perut masing-masing, kami meeruskan perjalanan(padahal dah dekat nak sampai PD pun, saja mengada nak berhenti dulu.

Bila sampai, kami telah diuruskan dengan jayanya oleh Alumni kami (Abg Ezly) dengan penginapan yang best. Sebuah apartment menempatkan kesemua 26 @ 28 orang(lelaki dan perempuan). Perempuan dapat masterbedroom(ada tandas), lelaki 3 lagi bilik yang lain(termasuk bilik orang gaji). Memang meriah dan bisinglah rumah itu. Sah-sah semua pendebat jadi kawalan suara memang tidak terkawal. Hahaha.

Bila sampai, banyak rupanya makanan yang telah disediakan. Sampaikan ke Big Apple pun ada. Sedapnya. Kenyang aku makan. Makin bertambah diameter perut aku. Hahaha.

Mesti makin berselera kamu semuakan???

Maka bila sesi memekak di rumah telah selesai, petang telah mula menjengah. Maka aktiviti seterusnya adalah mandi di kolam renang buatan tempat ini (ala-ala pantailah, berpasir semua).

Apa lagi, dengan pantas semua pergi mendugongkan diri di kolam itu. Hahaha. Macam biasa sesi bergambar maut tetap dilaksanakan. Hahaha. Rugi siapa yang datang lambat hari itu. Aku seperti biasa, model kurang tinggi ini mem’pose’kan diri dengan jayanya. Hahaa

Konfiden tak aku??Hahaha

Malamnya adalah aktiviti di dalam rumah kerana masih menantikan kehadiran semua ahli ke PD. Jadi buat aktiviti suka-suka saja. Main kad, main gelak-gelak. Hahhaa..Tamatlah hari pertama.

Nak tahu apa jadi hari kedua bila semua kami ke pantai Teluk Kemang?Nantikan entry yang seterusnya.Muahhhh

KEMARAU 20 & 12 TAHUN : MANIS

Ironinya, ada beberapa persamaan antara kejayaan pasukan bola sepak Malaysia di Sukan SEA dengan pasukan Debat Di Raja baru-baru ini.

Kedua-duanya emberikan aku kejayaan manis dalam hidup. Keduanya menemui kejayaan dengan cara yang hampir sama. Apakah dia?

  1. Semasa perlawanan separuh akhir, pasukan Malaysia bermain dengan bersungguh-sungguh. Begitu juga dengan pasukan debat aku.
  2. Semasa perlawanan akhir, persembahan pasukan bola dan debat sama saja keterukannya. Namun rezeki menyebelahi dan berjaya memenangi.
  3. Kedua-duanya membuatkan aku menitiskan air mata. Kedua-duanya juga mengakhiri kemarau yang berpanjangan.

Poster Billboard

Rezeki ini tidak terhenti, setelah aku berjaya menggondol johan kategori muda 2 tahun yang lalu, tahun ini aku berjaya mengulangi johan kategori utama dan berjaya menambat hati hakim untuk mendapat pendebat terbaik. Semuanya rezeki dariNya.Bersyukur.

Posing saja

Semua orang perlu diberikan kredit.Dari alumni kami yang sentiasa mendidik, kepada kontinjen UKM yang sentiasa bersama, dan kepada rakan pendebat lain atas doa yang diberikan. Semuanya hanya dapat dibalas olehNya sahaja. Aku sayang kamu semua.

Alamak, gambar ini saja ada.Maaf

Yang paling penting kepada usher kami yang sangat proaktif dan mengambil berat. Kam Leng pelajar Bioteknologi tahun 2 UM. Anda memang sangat best, sebab jaga kami dengan baik sekali. Bergerak pantas sekali usher ini. Hahaha.

Kam Leng

Kepada semua pembaca, maaflah kerana sudah lama tidak mengkhabarkan berita terkini pada anda semua. Sibuk dan tertekan sedikit.

Bersama piala di kala sakit mata

Inilah perkembangan terbaru. Keputusan peperiksaan semester 1 juga telah diperolehi, Alhamdullilah result tidaklah seteruk dulu. Semakin meningkat walaupun tidak mencapai sasaran. Jumpa lagi nanti untuk tahun terakhir dan semester terakhir pengajia di UKM ini. Doakan kejayaan aku.

LAPORAN DEBAT ALAM SEKITAR 09

Kontinjen UKM seramai 14 orang dan seorang pegawai telah pun ke UTP Tronoh untuk pertandingan ini. Berbekalkan semangat dan harapan kaki ini melangkah ke sana. Semangat juang tinggi dengan dorongan dan sokongan Alumni UKM yang sudi membantu.

5860_1190092825559_1025492266_621141_6473287_n

Kali pertama kontinjen paling ramai dihantar.

Seperti yang aku katakan, edisi kali ini aku digabungkan bersama junior aku. Inilah wajah mereka yang sentiasa berangan cantik dan hensem tu. Hahaha.(Jangan marah ya, gurau jahhh)

5334_1092522081009_1465240999_285632_2139588_n

Kami memang kacak dan hensem. ahhaha

Analisa pertandingan :

Pusingan 1 : Penerokaan Hutan Membawa Faedah

UNITAR vs UKM (Menang, margin 8.67, juri 3-0, pendebat terbaik Shafiq-UKM)

Pusingan 2 : Penggunaan pembungkus plastik perlu diharamkan

UKM vs UTM (Menang, margin 3.5, juri 2-1, pendebat terbaik Anuar-UKM)

Pusingan 3 : Earth hour perlu diteruskan

UKM vs USM (Kalah, margin 3, juri 2-1, pendebat terbaik Anuar UKM)

Pusingan 4 : Kereta hybrid hanya menguntungkan pengeluarnya

USIM vs UKM (Menang, margin 5.67, juri 3-0 pendebat terbaik Anuar UKM)

Pusingan 5 : Dunia memerlukan teknologi biofuel

UM vs UKM (kalah, margin 2, juri 3-0 pendebat terbaik Azri UM)

Pusingan 6 : Perdagangan karbon menjual alam sekitar

UKM vs UTEM (Menang, margin 5.67, juri 3-0 pendebat terbaik Anuar UKM)

Setelah melalui 6 pusingan awal, maka UKM berada di kedudukan ke-5 dalam liga. Seterusnya melayakkan diri ke peringkat suku akhir untuk hari yang ketiga.

Pusingan suku akhir : Penguatkuasaan undang-undang alam sekitar lebih effektif daripada insentif ekonomi.

UKM vs UPM (Kalah, margin 1.5, juri 4-1, pendebat terbaik Syamsul UPM)

Ini telah menyebabkan perjalanan debat UKM terhenti untuk edisi kali ini.

6140_1117720979556_1122956930_30357979_7381146_n

Nilah wajah ketika suku akhir

Anak murid sekalian : Sebelum perdebatan bermula setiap pasukan akan hanya mempunyai 30 minit untuk bersedia. Sesi yang dinamakan kuarantin akan berlaku. Hanya 4 orang pendebat itu saja yang akan duduk bersama tanpa gangguan dari orang lain.

5452_1200871298952_1143651507_609807_3327724_n

Inilah dia. Mari berfikir!!!

Akibat daripada kekalahan yang telah diterima,maka malam itu, pasukan UKM dan UIA telah pun bertarung dalam final acara REGU. Whahaha. Kami telah berjaya menumpaskan UIA dengan margin 1.wahahha

5860_1190104265845_1025492266_621199_8286520_n

Kami yang hebat!!!

Bagi menghargai adik-adik debat aku malam itu, kami sepasukan belanjalah mereka sedikit kek untuk meraikan usaha yang telah kami lakukan. Ikatan yang terbina seakan keluarga pasti takkan dilupakan. Segala pengorbanan dan usaha itu Insyaallah akan dibalas. Jangan pernah kita semua putus asa.

5860_1190104305846_1025492266_621200_206678_n

Hadiah dari hati.

Terima kasih kepada semua yang mendoakan kejayaan saya. Sayang anda semua!!!

6140_1117721419567_1122956930_30357985_6029278_n

Merahmu bara semangat waja.

DEBAT ALAM SEKITAR 09

Sebelum berbicara tentang debat ini, maaf terlebih dahulu kepada semua yang mungkin tidak terlayan pesanan ringkasnya oleh aku. Maaf juga kepada mereka yang mungkin melihat aku tidak lagi melayan mereka, aku mungkin terlalu sibuk mengatur kehidupan yang sedikit bercelaru. (Terutama kepada Syahmi yang Ym cikgu nak bagi gambar)

Kembali ke cerita sebenar. Aku akan mewakili UKM sekali lagi untuk Debat Alam Sekitar 09 untuk kali yang ketiga.(Mesti semua orang dah bosan tengok aku,hahahha)

Team UKM akan dibarisi gandingan Senior dan Junior debat. Mungkin gandingan yang tidak pernah disaksikan oleh mana-mana pasukan lain. Ala-ala team eksperimen lagilah. Insyaallah, segalanya pasti berjalan lancar. Gandingan Shafiq Mahadi (1st speaker), Norkhairiah Hamzah (2nd speaker) dan aku sendiri (3rd speaker) dan simpanan internet kami, Asri.

Tidak apa yang mampu aku ucapkan, selain memohon anda semua bersama berdoa untuk kejayaan kami. Berdoalah, moga kejayaan akan dapat kami kecapi untuk edisi kali ini.(Buat anak- anak murid cikgu, berdoa ya untuk cikgu anda ini)

Ucapan terima kasih yang teramat sangat buat Abg Bob yang sanggup melapang masa untuk membantu kami. Insyaallah segalanya akan kami cuba yang terbaik. Ucapan terima kasih awal saya ucapkan buat Abg Hasrul dan Aria yang akan turun sama ke UTP untuk memberi sokongan kepada kami. Semoga apa yang anda lakukan diberi ganjaran olehNya.

Aku sekarang ini pun, telah pun kembali menjadi pelajar. Kehidupan yang memenatkan (padahal 2 hari tak ada kelas). Ditambah dengan rezeki yang ALLAH berikan dengan kelas tuisyen, aku begitu bersyukur. Semoga ALLAH akan sentiasa mengekalkan pemberian rezekiNya kepada hambanya ini.

Hari ini dalam sejarah juga sebenarnya. buat pertama kalinya dalam hidup aku, pertandingan pidato aku sertai. hahaha. Insyaallah, malam ini pengumuman keputusan. Akan ku coretkan sesuatu untuk anda tengah malam ini.

Lupa nak dikhabarkan, aku akan ke UTP pada hari Jumaat ini sehingga Selasa minggu hadapan. Sesiapa yang ingin berhubung sila menggunakan talian yang telah disediakan.

Jumpa lagi nanti di alam maya ini. Tempat meluah rasa dan perasaan.

2

DEBAT PERPADUAN KEMBALI

Edisi debat perpaduan kali ini menjengah kembali tatkala semua orang sedang dilamun percutian indah (Budak UKM x cuti ya, kerja urusan Minggu Orientasi belum selesai ditambah pertandingan debat yang banyak gila mas cuti ni. jeles aku)

Perpaduan kali ini lebih menarik disebabkan pertandingan diadakan di UNIMAS Sarawak. Seperti biasa latihan pusat UKM berjalan juga disamping kerja menguruskan pelbagai debat lain (minggu orientasi, debat Timbalan Naib Canselor)

Selaku Ketua Debat Bahasa Melayu UKM, maka di kala aku berpraktikal ini, aku perlu juga memantau segala persiapan kerja adik-adik yang lain. Maka aku lebihlah laginya sibuk aku ni. Kalah menteri dah. hahaha.

Perpaduan kali ini membariskan pendebat-pendebat …(Biarlah rahsia). nantikan kemunculan orang-orang ini di UNIMAS. Kejutan menanti anda. Ahakzzzz (Tak betul dah aku ni)

Kalau bercerita pasal usul debat perpaduan, memang banyak yang subjektif dan memerlukan pemikiran kreatif dan sentimen yang sangat tinggi. (Yeke??? suka suki aku jer kan) Tema paling banyak pastnya berkaitan Satu Malaysia.

Hurm, jadi semoga berjayalah kepada semua. Buat team UKM. Semoga ALLAH sentiasa melimpahkan rezeki buat kita semua.

DEBAT INTEGRITI

Benarkan aku menggunakan bahasa ponds kat dalam entry kali ini. Hahaha. Tapi versi ini telah diedit mengikut kesesuaian jantina aku. Hahaha.

Pak down sangat sekarang, sebab pak dengar debat integriti tangguh sudehhhh. Pak bencilah camni, pak dah berhajat nak naik berdebat untuk UKM, tiba-tiba Pak dengar berita yang sangatlah menyedihkan ini.

Masalahnya, debat yang ditangguhkan ini pula waktu pak tengah Praktikal Mengajar. Down, Pak tak boleh masuk. Si Kak Daa pun tension gak. Dia lagilah, Sarawak sudehhhh. Tapi nak buat cmnekan, mungkin inilah peluang untuk adik-adik pak menunjukkan dan membuktikan sesuatu. hahaha

Tapi Pak tak kisahlah hai, penat pak nak pikir. Tapikan, kalau ikut percaturan Pak, next debat yang akan naik is Alam sekitar. Itu pun kalau kepimpinan adik-adik pak bagi pak naiklah uolszzz…. If tak, pak kena berentap unuk naik kemerdekaan lah. If tak dapat gak yang pasti pak dapat naik Royalllah uolszz. Pak down, tahun depan pka kena rehat nampaknya. Hahahah.

Tak apalah, Pak ok jahhh. If orang bagi kepercayaan, Pak naiklah uolszz. If tak, maksudnya Pak sudehhh tak dipercayai lagi. Hahaha

Oklah, nak kembali ke versi normal Ok. Hahaha. daaa

kecewatelappliant

Apa pandang-pandang???